Години спілкування

 Тренінг «Безпечний Інтернет»

Хід тренінгу
Вступне слово вчителя:
Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про Інтернет. Чи можете ви сказати, що таке Інтернет? 
100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його використовують?
Що ви розумієте під словами безпечне користування Інтернетом?
Сьогодні ми з вами проведемо тренінг на тему, що пов’язана з безпекою в Інтернеті і має назву: «Безпечний Інтернет».
Вправа  1: Правила
Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.
Існує багато можливостей для розробки правил або визначення рамок роботи для групи. Це гарна можливість знайти шляхи до продуктивної співпраці та пізнати одне одного. Під час роботи над правилами створюються умови для кращого визнання власних потреб та особистих відмінностей [2]. 
Правила: 
Толерантність
Не критикувати
Добровільність
Активність
Говорити коротко, але по суті
Правило піднятої руки
Вправа 2: Побажання 
Назвати побажання учасникам тренінгу одним словом. Яке починається на власне ім’я: Оксана – організованості, Катя – кмітливості, Оля – оптимізму, Роман – розумності тощо.
Гра «Плутанина» 
Обрати учасника, який виходить або відвертається на деякий час. Всі інші беруться за руки і утворюють коло, яке потім заплутують, повертаючись навколо себе.
Але головне: руки в жодному разі не можна розчіплювати. Коли руки остаточно переплуталися, викликати учасника, який буде розплутувати плутанину. Його завдання – поставити учнів назад в коло і при цьому стежити, щоб руки не розчепилися.
Обговорення: Чи легко було виконати завдання? Чому? Аналогія з мережею Інтернет. Іноді ми можемо заплутатися у великій кількості ресурсів Інтернету або потрапити на сайти із небажаним змістом. Але виплутатися можна завжди, потрібні лише бажання та терпіння [2].
Вправа 3: «Сонечко» 
На промінцях сонечка напишіть свою улюблену справу в мережі Інтернет. 
Вправа 4: «Анонім» 
Доля людини, міста і навіть держави визначена його ім'ям, кажуть мудреці. Кожен з нас при народженні отримує ім'я, яким нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наше ім'я записано в документах. Але в мережі Інтернет, реєструючись на сайтах, ми можемо не називати свого імені, а обрати собі нікнейм. Пропонує дітям представитись так, як вони хочуть, і записати ці імена – вигадані ніки – на картках і повісити на дошку. Завданням учасникам: за нікнеймами назвати учня. 
Обговорення: Чи легко було вгадати учасника? Для чого потрібен нік? Чи є переваги у використанні ніку? Інтернет є свого роду дзеркалом, в якому під різноманітними псевдонімами відбиваються життя людей. Але на відміну від світу реального, опинившись в мережі, кожна людина удостоюється можливості приховати свою особистість і діяти по-різному [1].
Вправа 5: «Хто більше?»
Педагог пропонує учасникам об’єднатися у дві групи та за 1 хвилину написати якомога більше назв соціальних мереж. Кожна команда по черзі зачитує по назві, якщо ця назва є в обох групах назви закреслюють. Перемагає та група, у якій залишиться більше не закреслених назв.
Обговорення: Навіщо створюються соціальні мережі? Скільки часу в день вони забирають? Назвіть альтернативи сидінню у мережі.
Вправа 6: «Займи позицію» 
Учасники шляхом знаходження пари за карточками розбиваються на дві групи «Плюс» та «Мінус». По черзі називають чітко та коротко позитивні та негативні сторони Інтернету. Учитель записує на ватмані, потім обговорюють їх [2].
Вправа 7: «Бабусині казки» 
Разом провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет. 
Казка «Троє поросят» – пароль має три рівні: слабкий, середній та сильний. 
Для того, щоб створений Вами пароль був достатньо безпечним, рекомендую: 
1. Використовуйте не звичайні слова, а комбінації букв, які не несуть сенсу. Це забезпечить захист від "словникових" атак, які перебирають усі слова за алфавітом. 
2. Комбінація як великих, так і малих літер, цифр і символів змусить хакера витратити набагато більше часу для перебору варіантів при спробі злому. 
3. Особливо важливі паролі треба замінювати хоча б один раз на місяць. 4. Не використовуйте один пароль на декількох інтернет-сайтах. 
Казка «Солом’яний бичок» – небезпечна реклама в Інтернеті. 
1. Якщо це занадто добре, щоб бути правдою, ймовірно, так і є… 
Остерігайтеся реклами в Інтернеті з пропозиціями, занадто привабливими, щоб бути правдою. Реклама, яка обіцяє дорогі товари чи послуги безкоштовно чи майже безкоштовно, як-от нове авто чи відпочинок на райському острові, імовірно, розміщена зі злочинними намірами. 
2. Уникайте поширених підозрілих дій… 
Рекламні оголошення, які вітають вас як мільйонного відвідувача веб-сайту та пропонують призи (наприклад, новий портативний комп’ютер або планшетний ПК) в обмін на заповнення форми опитування чи обіцяють швидкі й прості способи заробітку («швидко отримуйте високі доходи, працюючи вдома всього дві години на день!») найчастіше не приносять нічого доброго. 
3. Остерігайтеся грошових шахраїв, що незаконно використовують ім’я Google… Деякі рекламні оголошення в Інтернеті незаконно використовують слово «Google» або інші торговельні марки, щоб рекламувати неправдиві схеми «роботи вдома» та «швидкого отримання високих доходів». Google не пропонує таких програм. Пам’ятайте: якщо ви не можете знайти продукт чи службу, що рекламуються, в списку продуктів Google або на сторінці рішень для бізнесу, не довіряйте такій рекламі. 
Казка «Коза та семеро козенят» – надання інформації незнайомим людям про особисте життя може привести до негативних наслідків. 
• Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, часто під виглядом 12-тирічної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну. 
• Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих [2].
Вправа 8: «Правила розумного користувача Інтернету»
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання: 
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах? 
- Так.  Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Вісім правил розумного користувача Інтернету:
1. Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
2. Я буду залишати негарні веб-сайти.
3. Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
4. Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
5. Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
6. Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти своє реальне ім’я, адресу й номери телефонів батьків.
7. Я не буду вірити всьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі.
8. Я буду обмежувати свій час перебування в соціальній мережі [1].

Вправа 9: «Валіза» (підсумки)
На початку вправи кожний учасник отримує стікер та закінчує фразу «Я сьогодні зрозумів ...»
Тренер на листі ватману малює валізу, пральну машинку і корзину для сміття (або має  домашню заготовку).
Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом: 
- якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було
        було нецікаво – стікер «відправляють» до корзини для сміття;
- якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;
        якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та
        втілювати в життя [1].



Тема: Пожежна безпека


Хід години

І. Організаційний етап
Доброго дня! Ви знаєте, що зараз у нас проходить тиждень «Пожежна безпека».
Найбільша цінність – людина, її життя та здоров’я. Але постійно збільшується кількість нещасних випадків, пожеж, які впливають на здоров’я людей. І все через те, що люди не виконують правил пожежної безпеки.
Але важко собі уявити життя людини без вогню.
Вогонь – друг людини. Але якщо він потрапить у невмілі руки, то може стати ворогом.
Пам’ятайте! Вогонь стає ворогом, якщо з ним поводитись необережно. Наслідком неправильного і необережного поводження з вогнем є пожежі.
Пожежа – оце стихійне лихо, під час якого вогонь виходить з-під контролю людей і призводить до великої шкоди, а часто й до загибелі людей. Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати правила пожежної безпеки.
Тож сьогодні ми перевіримо, на скільки добре ви знаєте і виконуєте правила пожежної безпеки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Мікрофон»
Зараз я задаю вам питання, на які ви даєте відповідь. Відповідаємо по черзі. Починаймо. (Всі питання на слайдах)
За яким номером телефону потрібно звертатися у випадку виникнення пожежі? (101).
Чому не можна гасити пожежу на електроприладах водою? (буде замикання або ураження струмом)
Що слід зробити, якщо в квартирі чути запах газу? (104)
Що може статися через витік газу? (Вибух)
Чи можна вибивати вікна при пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, яке прискорює горіння)
Чому у дитячих закладах двері приміщень відчиняються назовні? (Тому, що у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей)
Чому не можна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні)
На що необхідно лити воду під час гасіння : на вогонь чи на палаючий предмет? (На палаючий предмет)
Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
На що можна встановлювати електропраску? (На металеву підставку)
Головна вогнегасна речовина (Вода)
Що потрібно зробити перед тим, як вийти з дому? (Все вимкнути з мережі).
Чому неможна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки – вибухонебезпечні).
Чи можна вмикати світло, якщо у квартирі відчувається запах газу? (Ні, через те, що при вмиканні світла може виникнути іскра, що при наявності газу може спричинити вибух).
Як погасити палаючий на людині одяг? (Потрібно зупинити його, повалити на землю і катати, вбиваючи полум’я. Можна обернути ковдрою. Однак, коли це робить сама собі людина у приміщенні, що горить, вона повинна берегтися отруєння чадним газом).
Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора, якщо з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
Куди треба телефонувати під час пожежі, що треба повідомляти? (Викликати пожежну службу за телефоном 101. Повідомити, що і де горить, адресу: вулицю, номер дому, під’їзду, його код; своє прізвище).
Вправа «Марафон загадок»
Учні виконують завдання за допомогою онлайн сервісу learningapps.
https://learningapps.org/17226049

Вправа «Пожежні знаки»
Учні виконують завдання за допомогою онлайн сервісу learningapps.
https://learningapps.org/6047045

Вправа «Пазл»
Учні виконують завдання за допомогою онлайн сервісу learningapps.
https://learningapps.org/1521855

Вправа «Мозковий штурм»
Учні відгадують ребуси, які приведені на слайдах у презентації.

Вправа «Кросворд»
Учні виконують завдання за допомогою онлайн сервісу learningapps.
https://learningapps.org/17962037

Вправа «Що робити»
Учні переглядають відеоролики: «Корисні підказки» (https://www.youtube.com/watch?v=WFPlxcF_SiI&feature=emb_logo) та «Як не допустити пожежі в школі» (https://www.youtube.com/watch?v=zdHRXiRyzqs&feature=emb_logo).

Вправа «Словесний гідрант»
Об’єднайте школярів у кілька команд. Кожна з них матиме по 10 секунд для того, щоб відгадати слово за визначенням. Усього команда може прослухати три визначення-підказки. Якщо слово буде названо з першої підказки, команда отримує три бали, якщо з другої – два бали, а якщо з третьої – один бал. Виграють ті, хто отримає найбільшу кількість балів.

Приклади слів і підказок до них:
«Тепло»
Ви відчуваєте його, коли вдягаєте рукавички.
Так буває, коли на вулиці світить сонце.
Ви його відчуваєте, коли в приміщенні увімкнене опалення.
«Пожежа»
Це лихо є причиною знищення лісів, будівель чи навіть загибелі людей.
Коли це відбувається, зазвичай стає дуже страшно і виникає загроза втратити речі чи оселю.
Щоб протистояти їй, ми телефонуємо за номером «101».
«Горіння»
Це відбувається із запаленою свічкою.
Це неодмінно трапиться з речами, якщо їх сушити над газовою плитою.
Якщо до паперу чи сухої трави піднести запалений сірник, з ними це станеться.
«Гасіння»
Щоб зробити це, викликають пожежну бригаду.
Це відбудеться, якщо полити водою вогнище.
Для того, щоб це відбувалося, використовують пісок, відро з водою чи пожежний шланг.
ІІІ. Рефлексія
Лічилка
Не вмикай на кухні газ – РАЗ,
Не клади в запіч дрова – ДВА,
В лісі сірників не три – ТРИ,
Не лишай вогонь в квартирі – ЧОТИРИ,
Не лягай при свічці спать - П’ЯТЬ,
Іскра впала на підлогу – погасіть – ШІСТЬ,
Зачиніть вікно, коли в небі грім – СІМ,
У грозу під деревом не стій у лісі – ВІСІМ,
Сірником не забавляйтесь – ДЕВ’ЯТЬ,
Пам’ятайте всі, про що в лічилці йдеться – ДЕСЯТЬ.


Людина – не товар

Хід заняття:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
1. Привітання  і прийняття правил. (3 хв.)
- Доброго дня, учні! Займіть, будь ласка, місця і розпочинаємо працювати. Зустріч наша пройде у формі тренінгу, що триватиме 1,20. Тому нам варто прийняти правила поведінки, щоб наша робота була більш результативною.
- бути активними;
- співпрацювати одне з одним;
- піднімати руку, а не викрикувати;
- поважати думку співрозмовників…
2. Знайомство. (2 хв.)
- Почнемо із знайомства. Зараз кожен називає своє ім’я…і країну, яку би залюбки хотів відвідати. 
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вступ. ( 2 хв.)
- Наша планета Земля – прекрасна. Чи не так? Ніхто б мабуть не відмовився від подорожі навколо світу.  На сучасній політичній карті світу налічується 236 країн і територій. Політична карта постійно змінюється: зникають і виникають нові держави, змінюються кордони вже існуючих країн, перемінюються назви. У стародавній період (до V ст.) відбувалось утворення таких могутніх держав як Єгипет, Римська Імперія , Греція. У середньовічний період (з V по XV ст.) політична карта поповнилась  Візантією, Київською Руссю, Англійським королівством. В Новий період (з XV ст. ) була сформована система найбільших Європейських держав з Англії, Іспанії, Португалії, Франції, Німеччини, Нідерландів. Створювалися нові держави переселенського типу в Америці та Австралії. Після Першої світової війни утворилася нова супердержава – СРСР, до складу якої входила і Україна, пізніше з'явилися нові незалежні країни: Польща, Фінляндія, Югославія, Чехословаччина і 
т.д. Після Другої світової війни знову відбувся перерозподіл територій. Багато країн Африки, Азії здобули незалежність. На кінець XX ст.  відбувся крах  соціалістичних країн, а Німеччина наприклад возз’єднались в єдину державу. 
Тобто час ішов, багато чого змінювалось, виникали чи зникали цілі держави. Але було дещо, що переслідувало людство віками. І сьогодні ми ніби живемо в цивілізованому світі, але в ньому, на жаль, лишаються негативні сліди ще античних часів. 
2. Історичний коментар (3 хв)
- Погляньте на малюнок…(дод.1) Яким одним словом можна охарактеризувати побачене? РАБСТВО…Рабство виникло на рубежі 4 і 3-го тисячоліть до н.е. у найбільш розвинутих тоді країнах Азії та Африки, а найвищого свого розвитку досягло у Стародавній Греції і Стародавньому Римі. Рабовласницький лад почав формуватися в часи розпаду первіснообщинного ладу, коли внаслідок появи бронзових та залізних знарядь праці, вдосконалення та розвитку виробництва стало можливим одержання не тільки необхідного, але й додаткового продукту. І тоді вожді чи інша родова знать почали привласнювати частину створеного продукту. Примус до праці іншої людини, тобто раба, здійснювався під страхом смерті. Через надмірно інтенсивну працю, постійне напівголодне існування сотні й тисячі рабів вмирали. Звичайно існувала непримиренна боротьба між рабами і рабовласниками, яка часто переростала у цілі повстання рабів. Падіння Римської імперії у 5-му ст. до н. е. мало покласти кінець рабовласництва, але  незважаючи на те, що рабовласницький лад ніби давно зійшов з історичної арени, його пережитки ще досі існують. 
3. Асоціативний кущ. (3 хв.)
- З чим у вас асоціюється слово «рабство»?
4. Мозговий штурм.(1 хв.)
- Загальна декларація прав людини твердить «Ніхто не повинен бути у підневільному стані; рабство і работоргівля забороняються в усіх видах». 
- Як ви гадаєте після заборони ООН работоргівля зникла? (Ні) 
- Як сьогодні проявляється рабство? (Торгівля людьми – це сучасний прояв рабства)
5. Оголошення теми заняття. (1 хв.)
- Отже нині ми говоримо про торгівлю людьми як вияв сучасного рабства і наша година спілкування має назву «Людина – не товар». Ми обговоримо причини та наслідки людської дискримінації й навчимось правильної безпечної поведінки під час пошуку роботи, особливо за кордоном
6. Очікування. (2 хв.)
- Ви вже почули тему зустрічі, тому давайте перед тим як розпочати основну частину тренінгу запишімо наші очікування від нього. Що ви очікуєте дізнатись, почути, побачити, навчитись на сьогоднішньому тренінгу? Запишіть, будь ласка, на ось таких зернятках (дод.2). А в кінці заняття подивимось чи проростуть наші зернятка і чи дадуть свій урожай. 
7. Робота в групах. (3 хв.)
- Поділімось на дві групи за допомогою кольорових фігур.

1 група. Спробуйте з запропонованих країн обрати 10, в яких на вашу думку досі процвітає сучасне рабство. (Австрія, Індонезія, Швеція, Конго, Бельгія, Нігерія, Австралія, Росія, Канада, Північна Корея, Іспанія, Узбекистан, Великобританія, Бангладеш, Франція, Пакистан, Німеччина, Китай, США, Індія)
2    група. Спробуйте з запропонованих країн обрати 10, в яких на вашу думку активно боряться з сучасним рабством. (Австрія, Індонезія, Швеція, Конго, Бельгія, Нігерія, Австралія, Росія, Канада, Північна Корея, Іспанія, Узбекистан, Великобританія, Бангладеш, Франція, Пакистан, Німеччина, Китай, США, Індія)
8. Перегляд відео-сюжету. (5 хв.) 
https://www.youtube.com/watch?v=IKQCGDkP_Tc
- А тепер дізнаймось правду. Під час перегляду відео-сюжету ви повинні правильно відтворити :
1 група. Топ 10 країн, що живуть                   2 група. Топ 10 країн, що найактивніше 
            в сучасному рабстві.                                          боряться з рабством
(Учням роздаються лише смужки з назвами країн (дод.3,4)
9. Мотивація пізнавальної діяльності. (1 хв.)
- Важливо як ніколи поговорити про такий феномен як торгівля людьми. Адже в сучасному світі, як бачите, він широко розповсюджений. Ви вже дев’ятикласники і зовсім скоро стикнетесь з пошуком роботи.  І сьогодні серед молоді є така тенденція, що робота за кордоном – набагато краща, ніж в нас в Україні, тому що високооплачувана. Але чи все так безпечно, як ми собі малюємо, одягаючи рожеві окуляри? Чи можемо ми заходити в воду, не знаючи броду?
Багато людей, українців в тому числі, перебуває в складному економічно¬му і соціальному становищі. Це жорстока правда. У пошуках кращої долі тисячі наших земляків їдуть в інші країни на заробітки. Та часто замість хорошої роботи отримують рабство, а замість соціальних гарантій – страждання, як фізичні, так і психічні. 
10. Аналіз буклету (4 хв.)
- За даними Міжнародної організації з міграції, за період незалежності близько 160 тисяч українців потрапили в рабство. Обговорімо статистику.(дод.5) 
Тобто:
Чоловіки частіше потрапляють в рабство, ніж жінки. Можливо це пов’язано з тим, що вони частіше загалом і їдуть на заробітки, бо саме чоловіки в нашій країні матеріально забезпечують свої сім’ї.
Навіть в Україні можна потрапити в рабство.
Освіта не грає ролі. Жертвою може стати кожен, незалежно від рівня інтелекту.
Найчастіше люди потрапляють в трудову експлуатацію, але жінки також часто потрапляють і в сексуальне рабство.
11. Перегляд фільму (20 хв.)
https://www.youtube.com/watch?v=3yGUs-F_4cE
- Зараз ми переглянемо документальну стрічку «Життя на продаж», де описані три реальні історії українців, які стали жертвами торгівлі людьми. Після цього ми виконаємо ряд практичних вправ.
12. Руханка (2 хв.)

- Ми трохи засиділись під час перегляду фільму, тому пропоную зробити руханку, а заодно і поділимось на групи, в яких ви надалі працюватимете. Пропоную кожному витягнути смужку, на якій написана або назва держави, або назва міста. Ваше завдання, щоб кожна країна знайшла свою столицю. Думаю, зібравшись за кордон, нам такі знання знадобляться.
13. Вправа «Ланцюг злочинних дій». Робота в парах. (3 хв.)
- Переглянувши фільм, ми можемо тепер розуміти як відбувається торгівля людьми. Давайте відтворимо «ланцюг дій торгівців людьми»(дод.6). Працюємо у парах.
Отже торгі́вля людьми́ означає здійснення з метою експлуатації вербування, перевезення,  продаж, утримання і примушення людей до праці шляхом погроз, шахрайства, обману, зловживанням владою, вразливістю положення.
14. Вправа «Причини розвитку сучасного рабства». Робота в групах. (6 хв.)
- Чому трапляється в сучасному цивілізованому суспільстві рабство? Які причини торгівлі людьми? Зараз кожна група повинна обрати запропоновані причини і представити і пояснити їх іншим групам у вигляді міні-презентації (учням на допомогу можна надати готові фото та малюнки – дод.7)                                                     
Скрутне економічне становище.                   
Погана поінформованість.                            
Недосконале правосуддя.                                               
Відкриття кордонів.                        
Різниця між багатими і бідними державами.          
Корупція в  державних органах.                       
Формування кримінальних об'єднань.                               
Поширення насильства.
15.  Вправа «В павутинні». (4 хв.)
- Переглянувши фільм, ми хоча б приблизно тепер знаємо, що відчуває людина, яка побувала в рабстві? (кидаємо одне одному клубок ниток і називаємо почуття). Як бачите, людина опиняється в заплутаному павутинні і щоб з нього виплутатись їй потрібна підтримка. Тепер спробуйте знайти слова підтримки для постраждалої людини (розпутуємо павутиння в зворотному порядку).
16.Імпровізована акція (3  хв.)
- 18 жовтня 2007 року за ініціативи Європейського Парламенту  був започаткований
день боротьби з торгівлею людьми. 30 липня – це день, коли звертають найбільше увагу на цю проблему. Є життєво важливим підвищення рівня обізнаності суспільства щодо такого явища як торгівля людьми. І ми зараз зробимо імпровізовану акцію «Скажи «ні» сучасному рабству». (на допомогу учням можна надати соціальні буклети, з яких вони можуть використати схематичні значки та написи – дод.8)
17. Обговорення. (2 хв.)
- Пригадуєте, яку країну ви назвали на початку нашого заняття, куди б ви хотіли поїхати? А тепер уявіть, що ви хочете туди не просто поїхати відпочити, а попрацювати?
Підніміть руки ті, хто знає мову цієї країни.
А тепер ті, хто знає культурні і релігійні норми цієї країни.
А тепер ті, хто знає законодавство цієї країни.
-  Отже, більшість із нас не знають ні мови, ні законів тих країн, де хотіли б працювати. Як ви думаєте, ті дівчата, жінки, чоловіки, що їдуть із нашої країни в пошуках кращого життя, вони краще інформовані? Ось тому існує ризик для нас та інших, коли ми отак « не знаючи броду ліземо у воду»? 
18. Вправа «Безпечний шлях» ( 3 хв.)
- Переважно люди їдуть на нелегальну роботу. Але це небезпечно!
Ви повинні знати про такі можливі наслідки нелегального працевлаштування:
на вас чекає важка й непрестижна праця; 
праця може бути ненормована, упродовж цілого дня і без вихідних;
ви не будете захищені трудовим законодавством;
вам можуть не заплатити обіцяних грошей або заплатити тільки час¬тину;
ви не зможете отримати медичну допомогу; 
вас можуть оштрафувати або навіть ув’язнити; 
можливо, житимете в ат¬мосфері насильства або потрапите в рабство.
«Доля раба — терпіти кривду й наругу, зносити насилля». Так говорив ще давньогрецький драматург Еврипід. Та з того часу нічого в цьому плані не змінилось. Доля раба така сама. Тому подбаймо про свою безпеку, щоб не стати рабом. 
Зараз ми складемо безпечний шлях до закордонного працевлаштування. (дод.9)
19. Пам’ятка безпеки. (2 хв.)
- Зараз я роздам кожному з вас пам’ятку, яка допоможе вам та вашим близьким. Що   потрібно   знати  українським   громадянам,   які збираються працювати, навчатися або одружуватися за кордоном, щоб запобігти торгівлі людьми?
ХОЧЕШ ЗА КОРДОН? ПОДБАЙ ПРО БЕЗПЕКУ!
1.  Нікому   не   довіряй    свій  паспорт.   Документи,    що засвідчують    особу,   завжди   повинні   знаходитися при тобі.
2.  Якщо     ти     збираєшся     працювати    за кордоном, потурбуйся,     щоб     трудовий   контракт     був     написаний зрозумілою мовою, а також щоб умови, місце та час майбутньої роботи були чітко обумовлені.
3.  Залиш  родичам  або  друзям   детальну інформацію про своє перебування за кордоном з адресою та контактними телефонами, а також копією свого паспорта та контракту. 
4.  Не   забудь   з'ясувати   номери   телефонів   українських посольств  за  кордоном. Якщо  ти опинишся у скрутній ситуації або тобі щось загрожує - звертайся до них.
5.  У    зарубіжних    країнах    активно    працюють    неурядові організації та служби, котрі надають допомогу особам, які опинились у скрутному становищі. Перш ніж їхати в іноземну країну, дізнайся про їх наявність.
6.  Термін    перебування    на    території   іноземної   держави вказаний   у   візі.    Порушення    візового    режиму унеможливить наступний виїзд за кордон.
7.  Не забувай, що елементарні знання іноземної мови значно полегшить  твоє перебування за кордоном та виручить у скрутну хвилину. 
8.Діє спеціальна інформаційна лінія із запобігання торгівлі людьми. Зателефонуй і дізнайся:
про особисту безпеку при від’їзді за кордон;
про правила реєстрації шлюбу з іноземцем;
про правила укладання трудових контрактів;
про проблеми, пов’язані з нелегальною міграцією;
про українські й міжнародні організації, які надають допомогу потер¬пілим від торгівлі людьми;
про роботу українських консульств за кордоном.

ІІІ. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА
1. Підсумок. (1 хв.)
- Звичайно, торгівля і рабство людьми є лише частиною проблеми нелегальної трудової міграції — адже поки в нас у країні не з’явиться достатня кількість робочих місць, проблема буде існувати. А безробіття в Україні, нажаль, щорічно зростає. Та без володіння іноземною мовою, відповідної освіти та висо¬кої кваліфікації отримати достойну роботу за кордоном майже неможливо. Тому перш ніж вирішувати свою долю, добре все обдумайте. Чи варто ризикувати власною безпекою та власним здоров’ям заради високооплачуваної роботи. Можливо інколи краще заробляти менше, але відчувати захищеність? Знайте про свої права і можливості…
2. Вправа «Урожай». (4 хв.)
- Пам’ятаєте, що очікували від нашого тренінгу? Думаю, що ваші очікування справдились. Напишіть на кожній зернині, що нового і цікавого ви дізнались і посадіть ось таку «пшеничку» (дод.10). Наш тренінг дав, як всі бачимо, певний «урожай» і ви дізнались багато нового й корисного для себе. Дякую за активну участь. Бажаю вам успіхів!



«Слава незламним захисникам»

Розцвiтай, Україно, 
Ти квiтками калини
I рости, Україно, синiв,
Щоб вони тебе милу
Захищати зумiли 
Вiд усiх чужакiв-ворогiв.
Звучить пісня «Українці» -
(https://www.youtube.com/watch?v=4f6qlmcfh_I)
Ведучий: Ми радо вітаємо вас на  святі «Слава незламним захисникам». 14 жовтня - значуща дата, яка щорічно переповнює гордістю та хвилюваннями серця мільйонів громадян нашої України.
     Сьогодні українці святкують День захисника України – свято звитяги українського лицарства, а також день пам’яті та пошани всіх, хто впродовж століть боровся за державний суверенітет України.
14 жовтня українці відзначають ще три великих свята:
- День святої Покрови Пречистої Богородиці
- річниця створення Української повстанської армії (УПА) - 1942 р.
- День Українського козацтва
Перегляд відео «Україна – це ти» (https://www.youtube.com/watch?v=076EyPEVWuU)
Учень.Україна! Скільки глибини у цьому слові… Це золото безмежних полів, бездонна синь зачарованих небес. Тихі плеса річок, сині очі озер і ставків. Це безмежні степи і ліси, зелені долини і луки, Карпатські верховини і донецькі простори, Полісся і Крим, біленькі полтавські хати і велич міських краєвидів –   все це наша Україна.
Учениця. Складною і бурхливою була твоя доля, рідна земле! Топталися по тобі орди чужинців, ворожі пазурі роздирали твоє тіло. Дітей твоїх вели загарбники у неволю. Над тобою свистіли гостродзьобі стріли, чорною смертю дихали жерла гармат, шугали ненависні залізні круки,вирували нескінченні битви за твою честь і свободу.
Учень
Україні
Ти синім небом дивишся на мене,
Щоб я, бува, душею не зачах.
В моїх ночах — тополь свічки зелені,
В моїх ночах, в задуманих очах.
В моєму щасті твого щастя зливи,
В моїй крові пожар твоїх калин.
З твоїх давнин на плечах вітер сивий,
Гіркий, печальний вітер, мов полин.
За мною ходять твого горя тіні,
Лицем до твого сонця я встаю.
В твоїм сумлінні — і моє сумління
По проводі життя передаю.
З твоїх знамен несу своє я кредо.
Впаду як треба. Тільки ти — іди.
…Дивлюсь вперед. І бачу попереду,
Себе з тобою бачу назавжди.


Учень. Військові традиції не вмирають, доки існує сам народ, доки розвиваються його Збройні Сили. 14-го жовтня ми віддаємо данину любові та поваги до захисника України.
Учень
Вітчизну зі святом вітаємо нині
І хочемо, щоб вона мужніла і цвіла,
Навіки слава, слава Україні,
Її народу слава і хвала!
Гімн України
Учень  Збройні Сили України своїми славними традиціями зобов’язані козацтву. Багато століть лунають над нашою землею пісні, які уславлюють козаків. Тож хай живе і донині слава козацька, слава України.
  Як говорив Тарас Шевченко: «У своїй хаті – своя сила і правда, і воля», тож маємо обов’язково шанувати тих,  чий святий обов’язок – захищати свою хату, боронити свою правду – своєю силою і своєю волею.
Учень. Воїне, лицарю славний,
Ти зброю тримаєш в руках,
Щоб на нашу країну-державу
Злий не позарився враг.
Учень. Будь мужній і будь достойний
Ти слави своїх батьків,
Відважний вкраїнський воїне,
Нащадку славних віків.
Ведучий. Україна сьогодні незалежна держава. Українські Збройні Сили покликані охороняти рідну землю. І служать наші хлопці сьогодні Батьківщині. Ми любимо свою армію. Служити в ній справа честі і обов’язку...
Ведучий. Свято День захисника України офіційно встановлено 14 жовтня 2014 року Указом Президента «…З метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи української громадськості».
   До цього дня Україна йшла довгим і тернистим шляхом. Нагальна потреба у такому загальнодержавному святі і саме цього дня особливо гостро постала після російської анексії Криму та початку воєнних дій на території Донецької та Луганської областей.
    Безпрецедентні зразки мужності та відваги, явлені нашими солдатами на передовій новітньої російсько-української війни, сотні відданих життів за Батьківщину потребували гідного вшанування з боку суспільства й держави
Ведучий. Крім того, 14 жовтня в Україні традиційно відзначається День Покрови Пресвятої Богородиці, День українського козацтва, а також чергова річниця створення УПА. Згідно зі свідченнями істориків, саме на Волині, в урочищі Вовчак Турійського району Волині,14 жовтня 1942 року, на Покрову, зародилась Українська Повстанська Армія. У 1943-1944 роках тут діяла велика база УПА під назвою «Січ».
Ведучий. До слова, єдиний живий учасник бою в урочищі Вовчак - дев’яностооднорічний повстанець з Володимира-Волинського Петро Мартинюк, ветеран УПА на псевдо «Дуб». Він та його дружина Ольга, зв’язкова УПА на псевдо «Ліщина», досі несуть у серці непохитну віру в Україну.
Повстанцям України
Біжать роки, як той струмок,
Що витікає в річку,
І нерозривним ланцюжком
В життя лягають стрічку.
Усе буває на шляхах —
І гори, і рівнини,
Та подвиг ваш в людських серцях
Ніколи не загине.
Бо в ті далекі вже роки,
Коли земля горіла,
Щоби свободу зберегти,
Вас звала Україна.
А ви такі ще молоді
Назустріч вийшли долі,
Хоч вам співали солов’ї
Й світили ясні зорі.
На поклик серця і душі
Від рідних і від дому
Ішли повстанці вдень й вночі
Та по шляху крутому.
Бо мужні лицарі були,
Козацького ще роду.
Свободу в серці зберегли
І гідність для народу,
І подвиг той їх боротьби
Під тризубом держави.
Вони зробили, що змогли,
Для нас не ради слави.
Вже синьо-жовті прапори
Над нами майоріють,
А молоді дочки й сини
Зерно свободи сіють.
Стрімкий пливе у вічність час,
Сади цвітуть повсюди,
І світло волі гріє нас,
Ласкає серце й груди.
Прийшла відродження пора,
Прийшла пора творити
І, як вояки із УПА,
Для України жити.
   Ведучий. У християн східного обряду сьогодні свято Покрови Пресвятої Богородиці.Свято Покрови здавна є одним із найулюбленіших українських свят. Воно було введено у християнство тільки в 10 столітті і має під собою чи то легенду, чи то реальну подію, яка відбулася в стародавньому Царгороді (Константинополі).. За переказами, чудо сталося в X столітті, коли столиця Візантії була в облозі ворожим військом.  Греки були не в силі захиститися від них. У надії на милість Божу імператор звелів усім зібратися для молитви у Влахернському храмі, де зберігалася Риза Божої Матері. О четвертій годині ночі святий Андрій, Христа ради юродивий, до речі – слов’янин за походженням, підвів у молитві очі догори і побачив Божу Матір в оточенні ангелів і багатьох святих: Пречиста Діва слізно молилася за християн, а потім зняла сяючий покров, яким було вкрито Її голову, та розгорнула його над усіма, хто тієї ночі молився в храмі.
      Ведучий. Підбадьорені розповіддю про небесне заступництво Богородиці, греки, хоча й з малими силами, рішуче взялися захищати рідне місто та здобули перемогу.
Свято День українського козацтва продовжує історичну традицію Запорізької Січі. Запорізькі козаки шанували Богоматір і вважали її своєю заступницею. Військові походи Війська Запорізького традиційно починалися молитвою біля храму на честь Покрова Пресвятої Богородиці.
Учень.
Пречиста Свята Покрово – 
Козаків покровителько!
І наших звичаїв хранителько!
Молюся тобі, Богородице мила,
Щоб славою ти Україну покрила,
Як землю багрянцем дібров,
Щоб ворог її не зборов.
Даруй доброту і любов.
Візьми нас під свій 
Материнський Покров!
Ведучий. За вікову історію української народності наша земля не один раз закликала своїх синів стати на її захист. І ніколи ці заклики до оборони рідного краю не залишилися не почутими.Боротьба за незалежність України продовжується і зараз. На Донеччині  і Луганщині на превеликий жаль гинуть наші патріоти – добровольці  та воїни української армії. 

Сьогодні Україна вся в плачу,
По всіх усюдах б’ють церковні дзвони.
Запалим в кожнім домі ми свічу.
І всі разом підійдем до ікони.
Помолимось за тих, хто ради нас,
Йшов крізь вогонь і знищував гармати.
Когось забрала куля, когось убив фугас,
І не одна ридає зараз мати.
Запалим на вікні вогонь скорботи
За тих Героїв, що не впали духом.
І не дали країну побороти.
Нехай же Вам земля всім буде пухом
Ведучий. Схилимо голови низько перед пам’яттю і подвигом славних синів України  – героїв небесної сотні і героїв АТО. Пам’ять про  загиблих  вшануймо хвилиною мовчання.
                                           ХВИЛИНА МОВЧАННЯ
Учень. Як говорив Тарас Шевченко: «У своїй хаті – своя сила і правда, і воля», тож маємо обов,язково шанувати тих, чий святий обов,язок – захищати свою хату, боронити свою правду – своєю силою і своєю волею. Як колись для козака почесним обов,язком була служба в Запорозькій Січі, так і сьогодні захищати рідну землю – це почесний обов,язок для наших юнаків.
Мільйони людей вірять, що небо нашої України-матері стане мирним, адже його оберігають славні воїни, їм довіряють найдорожче, найсвітліше – оберігати мир! Ми повинні розуміти, як важко нашим воїна знаходитися далеко від своїх родин і друзів, як важко кожного дня переживати смертельні ризики та втрати побратимів. Ми повинні показувати нашим захисникам нашу підтримку, повагу, віру.
Нехай ніхто не половинить, твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно, бо ти на всіх у нас одна.
Одна від Заходу й до Сходу, володарка земель і вод –
Ніхто не ділить хай народу, бо не поділиться народ.
Нехай ніхто не половинить, твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно, бо ти на світі в нас одна.

Тема: «Єдина країна – єдиний народ!»


Хід уроку

І.Орг. момент

Покликав нас на урок

Дзвоник, дзвонику, дзвінок,

То ж часу марно ми не гаємо,

Роботу хутчіш розпочинаємо.

Подивіться на дошку та прочитайте девіз нашого уроку:

Буду патріотом неньки – України,

Бо немає кращої на землі країни!

Ми будемо працювати сьогодні як самостійно так і в малих та великих групах, тому нам з вами треба створити правила роботи:

  • Слухати уважно

  • Активно працювати

  • Висловлювати сміливо свої думки

  • Поважати інших

  • Правило «піднятої руки»

Вправа «Очікування»

Діти висловлюють свої думки щодо очікування від виховної бесіди.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Завдання –гра «Живий ланцюг» (на килимочку розповідь вчителя про історію виникнення свята і пояснення, що таке живий ланцюг)

  • Сторінки історії України.

Живий ланцюг Соборності — щорічна акція, що присвячена Дню Соборності України та річниці з дня проголошення Незалежності України. Учасники акції символічно об'єднують береги Дніпра «живим ланцюгом» на мосту Патона в Києві, рухаючись назустріч двома колонами — з лівого берега (символізує Українську Народу Республіку) та з правого берега (символізує Західно-Українську Народну Республіку).

Так вже розпорядилась історія, що упродовж століть наш народ та землі України були розрізнені, належали до інших держав: Російської імперії, Польщі, Австро-Угорщини. Тож споконвічною мрією українців було об’єднання розрізнених частин України в єдину землю однієї держави. 9 жовтня 1918 р. на засіданні австрійського парламенту майбутній глава уряду ЗУНР К.Левицький висловив загальне прагнення галицького народу до Києва. 20 жовтня 1918 р. на багатотисячній маніфестації у Львові відомий західноукраїнський політичний і громадський діяч С.Вітик закликав до негайної злуки з Великою Україною.

Українська Національна Рада, яка 3 січня 1919 року одностайно прийняла ухвалу про злуку Західноукраїнської Народної Республіки з Українською Народною Республікою.


День Соборності займає особливе місце в історії становлення України, оскільки саме 22 січня 1919 року у Києві на Софійській площі відбулися урочисті збори. На них був проголошений Акт Злуки (об’єднання) українських земель, засвідчений Універсалом про об’єднання Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки в єдину державу, з єдиним державним гербом  – тризубом.


Історична хвилинка:

https://www.youtube.com/watch?v=JO2bPqSMX0Q


Свято встановлено в Україні „…враховуючи велике політичне та історичне значення об’єднання Української Народної Республіки і Західноукраїнської Народної Республікидля утворення єдиної (соборної) української держави…” згідно з Указом Президента України (Леонід Кучнма) „Про День соборності України” від 21 січня 1999року.

Офіційно в Україні День Соборності відзначається з 1999 року.

ІІ.Повідомлення теми уроку

Вправа «Асоціативний кущ» - Україна для мене це?

Вправа «Відкритий мікрофон»

Як ви розумієте вислів: «Єдина Україна» (висловювання дітей)

Словникова робота:

Незалежність (ім. до незалежний) – 1. Який не залежить від кого-, чого-небудь, не підкоряється комусь, чомусь. 2. Самостійний у міжнародних відносинах та у внутрішніх справах; суверенний.

Соборність – це обєднання, це символ боротьби за волю, порозуміння між людьми і частинка надії і віри у майбутнє.

Єдність - тісний зв'язок, згуртованість, цілісність, неподільність. Поєднання в одному цілому, нерозривність зв'язку.

  • Державні та народні символи України.

Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Україна не виключення.

Загадки

1. Символічний знак, ключ до історії, роду, міста, держави. (Герб).

2. Грецьке слово, означає урочисту, похвальну пісню на честь богів і героїв. (Гімн).

3. Наш стяг – пшениця у степах

Під голубим склепінням неба’. (Прапор)

Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У нас це верба, калина, барвінок та ін. Про це говорить прислів’я: “Без верби і калини нема України”.

— Калина – символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються.

Можливо, ви чули від ваших родичів пісню “В кінці греблі шумлять верби”? Це пісня про кохання і прекрасне, горде дерево. Окрім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.

Легенда про барвінок

Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій шані серед людей. І тоді вона звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильна – не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй назву “вінка”, що означає “перемога”. І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.

— Отже, хрещатий барвінок — символ вічності.

  • Державні та народні свята.

У різних народів свою спадщину і звичаї, сформовані впродовж століть або навіть тисячоліть. Звичаї – це обличчя народу, глянувши в яке ми відразу можемо дізнатися, який це народ. Звичаї – це ті не писані правила, яким люди йдуть повсякденно в своїх найменших домашніх турботах і найбільш важливої суспільної діяльності.

З незапам’ятних часів було трепетним ставлення до традицій. Навіть після прийняття християнства українці зберегли багато своїх народні старовинні звичаї, тільки об’єднавши їх з релігійними. І сьогодні, через тисячі років, вже непросто виявити грань, де в українських звичаях закінчується стародавня культура, а де починається християнська.

Найбільші народні свята (перегляд презентації)

  • Покрова 14 жовтня

  • Святий Миколай 19 грудня

  • Святвечір 6 січня

  • Різдво Христове 7 січня

  • Святого Василя 14 січня

  • Водохреща (Йордан) 19 січня 2021

  • Масляна

  • Вербна неділя

  • Великдень

  • Івана Купала 7 липня

  • Покрова

  • 14 жовтня

  • Медовий спас (Маковія) 14 серпня

  • Яблучний спас 19 серпня

  • Мій край – моя історія жива.

Україна вважається молодою державою, втім, наша історія починається не в 1991 році. Узагалі держави пишаються тим, що їхня історія сягає сотень, а інколи й тисяч років, бо це, крім іншого, стверджує право на володіння певними землями, спадкоємність від інших держав та можливість бути незалежним гравцем на політичній арені.

Запитання до учнів: У чому значення свята? Чому це цінно? Відповіді….

Допоміжні запитання: 

  1. Чи говорить сам факт існування Акту злуки про те, що у 1991 році державність було «відновлено», а не проголошено вперше?

  2. Чи може це слугувати доказом того, що Українська держава була створена як результат бажання її народу, а не в результаті дій інших держав (наприклад, за результатами кінця Другої Світової війни, або ж створення УРСР)?

  3. Чи говорить це про те, що народ України мав власну національну свідомість та відчуття своєї відмінності від інших, сусідніх держав і народів?

Рефлексія.

Ось і закінчується наша виховна година.

Чи справдилися ваші очікування? Що нового ви дізналися? А про що ви вже знали? Що б ви хотіли побажати всім людям нашої держави? І саме ці побажання я пропоную написати на невеличкі паперові сердечка та прикріпити їх навколо нашої держави, тобто подарувати їй краплинки наших сердець. (діти пишуть побажання, озвучують їх та прикріплюють навколо карти України).



Бережи природу для людського роду


Хід заходу

Вчитель
Доброго дня, шановні друзі!
Природа – творець найбільших благ на землі. І ніщо не буває в ній просто так – усе має свою закономірність. І листочок із дерева не впаде без її відома, і квітка не розквітне без її чародійств. Сила – силенна усяких див у природі, тільки потрібно навчитися слухати природу.

Ведучий
Послухай, як трава росте
Напоєна дощами,
І як до тебе рідний степ
Шепоче колосками.
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина, -   
З тобою всюди кожну мить
Говорить Батьківщина.

Ведучий
Послухай, як співає сад,
В гіллі пташок гойдає.
Той сад тобі і сонцю рад,
Коли отак співає.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, -
З тобою всюди кожну мить
говорить Батьківщина.

Вчитель Ми – господарі нашої природи, а вона для нас – наше життя. І берегти природу – значить берегти Батьківщину.
Ми  розпочинаємо  гру «Бережи природу для людського роду», в якій кожен зможе продемонструвати свої знання з екології, проявити  свою кмітливість і спостережливість.

Правила гри: поділ на 2 команди
Гра буде проходити по стежинах:
Зелена стежина – рослини. ( вікторина,відгадай за описом,четвертий зайвий)
Синя стежина – тварини. (розгадування метаграм, Що про пташину знаю я?, конкурс капітанів)
Блакитна стежина – ліс. (Лісові загадки», поки змагаються капітани)
Жовта стежина –народна мудрість.
Червона стежина – охорона природи.

Вчитель : Бажаємо всім командам успіхів!
Зелена стежина- рослини.
Вікторина кожній команді по 10 запитань
На які групи поділяються рослини? (Трави, куш дерева)
Як називається листя ялини? (Хвоя)
Як називають ранньоквітучі рослини? (Первоцвіти )
Яка квітка зацвітає навесні першою? (Підсніжник)
Звідки рослина бере поживні речовини? (Із ґрунту)
Які дерева взимку не скидають вбрання? (Хвойні)
З яких частин складається рослина? (Корінь, стебло, листя, квітка, плід)
Бук — це дерево чи кущ? (Дерево)
Який кущ є символом слави? (Лавр)
Назвіть найбільшу ягоду? (Кавун)
З якого органу рослини утворюється плід? З квітки.
Що може розповісти пень? (Вік дерева; сторони світу )
Що розвивається з бруньок? (Листя)
Колючки кактуса — це листя, гілки чи плоди? (Листя)
Як називаються дикорослі рослини, що ростуть на полі? (Бур'ян)
Яка рослина є народним символом України? (Калина)
Яка квітка повертається за сонцем? (Соняшник)
За назвою якого дерева названий місяць року? Це дерево цвіте найпізніше.(Липа – липень)
На чому ростуть лісові горіхи? (ліщина)
Яка рослина і каша, і мед? Гречка.
Яка рослина лікує шлунок? (Звіробій)
3завдання:  Відгадайте слово. (кожна правильна відповідь – 1 бал)
Командам видаються картки із завданням.

1 картка.
Весною це дерево стоїть у пишному цвітінні, наче все у білій піні, святкове, і запах його квітів відчутний здалека. Шкода лише, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать. (Черемха)
Приклади руку влітку до стовбура цього дерева. Він прохолодний, навіть під гарячим сонцем. Це єдине дерево з білою корою, яка не нагрівається на сонці. (Береза)
Станьмо під крону липи, клена, дуба і почуємо, як шелестять листочки — вітерець поміж них заплутався, і вони легенько стукають одне об одне. А під цим деревом не шелест, а шум, бо вітер розхитує гілочки, а листочки у не такі як у всіз дерев, і назву мають іншу. Щож це за дерево таке дивне? (Сосна)

2 картка.
Часто люди називають це дерево "солодким". Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно - як багато бджілок ласують солодким нектаром з його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на запашний цілющий мед.
Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий. (Липа)
"Патріарх лісів", "могутній  велетень " — так часто називають це дерево, бо й справді, в лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево - богатир, воно ще й дерево-довгожитель. (Дуб)
Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж схиляються до води. Ніби хочуть помилуватися, які ж то вони гарно прикрашені  рано-навесні! Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає.Яке дерево квітує так рано? (Верба)

Гра «Четвертий зайвий».
Поясни - ЧОМУ?
1 команда
1. Клен, горобина, ялина, тюльпан. Так як ...
2. Береза, дуб, шипшина, тополя. Так як ...
3. Яблуня, смородина, малина, горобина. Так як ...
4. Осика, липа, дуб, ялина. Так як ...
2 команда
5. Сосна, тополя, горобина, верба. Так як ...
6. Липа, осика, клен, яблуня. Так як ...
7. Груша, слива, тополя, вишня. Так як ...
8. Полуниця, троянда, конвалія, фіалка. Так як ...

Синя стежина – тварини.
Конкурс «Я тваринок гарно знаю, метаграми розгадаю» (розгадування метаграм)
(яка команда подасть перша сигнал)
● Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «и»
Букву «У» напишем ми,
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну. (Синиця суниця)
● До мене можна з річки допливти.
Мене дівчина може заплести,
Дід як знаряддя — на плечі нести,
«К» спереду відкинеш — полечу,
Почуєш тільки, як я задзижчу. (Коса — оса)
● Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
А якщо «Дж» зітерти, —
Вмить стане одяг жерти. (Джміль — міль)
● На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть —
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
● З «Л» твердим — рудий, хвостатий,
З «Л» м'яким — густий, листатий. (Лис — ліс)
● Я з «М» літаю в зграї,
Бо я мала комаха.
А з «Д» мене в сараї, —
Приб'ють до планки. (Мошка — дошка)
● «К» відняти, «Соб» додати —
Стане гавкати й скавчати.
«Соб» на «К» як замінити —
Буде на водоймах жити. (Собачка — качка)
● Що за диво-буква! Так,
З «С» — я риба, а з «Ф» — птах. (Сазан — фазан)
● В цифрі «сім» букву змініть,
Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)
● Тече річка-невеличка,
У Прип'ять впадає,
Як додати до неї «В» —
Повзти починає. (Уж — вуж)
● Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву «Г» відняти,
Будем плавати в ставку. (Гриби — риби)

Вікторина «Що про пташину знаю я?»
● У якого осілого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
● Який птах прилітає до нас із настанням зими? (Снігур)
● Найменший птах України. (Корольок)
● Скільки горобець зробить кроків за день? (Жодного, адже він літає та стрибає.)
● Який птах, відклавши яєчка, не висиджує їх, а пташенята цієї пташки не знають своєї матері? (Зозуля)
● Чому сови полюють уночі? (Вони дуже добре бачать у темряві)
● Який птах має гребінь, але не може ним причесатися? (Півень)
● Що страшніше птахам узимку — голод чи холод? (Голод)
● Який птах вигодовує малят навіть узимку? Пташенята народжуються голими, але холоду не бояться, тому що мати не злітає з гнізда і гріє їх увесь час. (Шишкар)
● Який птах усе своє життя перебуває поблизу людської оселі й улітку, й узимку? (Горобець)

Конкурс капітанів( 2 бали)
«Допоможіть тваринам потрапити додому»
ведмідь- барліг
риба-акваріум
собака-будка
шпак-шпаківня
бджола-вулик
жаба-вода
птах-гніздо
білка-дупло
миша-нора
Тим часом команди відгадують загадки , загадують одна одній

Блакитна стежина – ліс.
«Лісові загадки»
Є на річках лісоруби
В сріблясто-бурих шубах
З дерев, гілок, глини
Будують міцні греблі. (Бобри).

Скаче звіринка:
Не рот, а пастка.
Попадуть в пастку
І комар, і мушка. (Жаба).

Лежить мотузка,
Шипить шахрайка,
Брати її небезпечно -
Вкусить. Ясно? (Змія).

Хто хвіст залишає,
а від ворога втікає? (Ящірка)

Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька,
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки.
Хто це буде, діти? (Білка)

По полю, по лісу гасає,
Овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)

Я маленький, я пухнастий,
Попелястий,волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю. (Заєць)

На спині будинок я ношу,
Але гостей не запрошу:
У кістяне моєму будинку
Місце тільки одному. (Черепаха).

В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?.. (Лисиця)

Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він тоді не їсть, не п'є,
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь)

Якось я лісочком брів,
Звіра дивного зустрів.
Головою звір трясе,
На ній дерево несе.
Що за диво? Де взялось?
Чудо-звір цей,
Мабуть... (лось).

У лісі блукає,
Голови не піднімає,
Жолуді збирає. (Дикий кабан)

По сніжку вночі рип-рип.
До стіжка біжу стриб-стриб.
Сіно хрумаю — хрусь-хрусь.
Маю ріжки. Як я звусь? (Козуля)

Жовта стежина –народна мудрість.

Конкурс «мікрофон» + «Плутанина»
Завдання: відновити прислів'я, у яких переплутані слова; пояснити їх зміст.
● Та, працює, й, мала, та, бджола.
(Бджола мала, та й та працює.)
● Боком, з, вилазить, вовком, дружба.
(Дружба з вовком вилазить боком.)
● І, коли, соловейко, їсти, не співає, не має.
(І соловейко не співає, коли їсти не має.)
● Не, одна, наносить, бджола, меду.
(Одна бджола меду не наносить.)

Червона стежина – охорона природи.
Учитель. Пригадайте, як потрібно поводитися в лісі, назвіть правила поведінки в лісі, на природі.
«Лісові правила».

КАРТКИ
Не руйнувати __________________
Не руйнувати ___________________
Не рвати квіти задля ___________________
Не нищити _________________________
Не ламати __________________
Не ловити ___________________
Не залишати без догляду __________________
Не залишати ______________
Для багаття готувати місце подалі __________________

ВІДПОВІДЬ:
Не руйнувати гнізда.
Не руйнувати мурашники.
Не рвати квіти задля забави.
Не нищити пташині гнізда.
Не ламати гілок.
Не ловити птахів, комах, звірів.
Не залишати без догляду багаття.
Не залишати сміття
Для багаття готувати місце подалі від дерев та кущів.

Тест – гра.
1. Якщо ви не смітите на вулицях – сплесніть у долоні.
2. Якщо ви не спалюєте листя у дворі, дим від якого забруднює повітря шкідливими речовинами – почухайте носа.
3. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, в травичку, в річку – погладьте себе по головці.
4. Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми – підніміть руку.
5. Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку – покладіть руку на серце.
6. Якщо хочеш дружити з природою, жити з нею в злагоді, красі, мирі – візьміть один одного за руки і підніміть їх вгору.

Давайте підсумуємо складені вами «Лісові правила». Ви повинні хором відповідати «так» і плескати в долоні.
Якщо у ліс прийшов гуляти,
Свіжим повітрям дихати,
Бігай, стрибай і грай.
Тільки цур не забувай,
Що в лісі не можна шуміти,
Навіть дуже голосно співати!
Злякаються звірятка,
Втечуть з узлісся.
Гілки дуба не ламай, (так)
І частіше згадуй:
Сміття з травички прибирати! (так)
Даремно квіти не треба рвати! (так)
З рогатки стріляти, (так)
Ти прийшов не вбивати!
Метелики нехай літають,
Ну кому вони заважають?
Тут не потрібно всіх ловити, (так)
Тупотіти, плескати, палицею бити. (так)
Ти в лісі лише гість.
Тут господар - дуб і лось.
Їх спокій побережи,
Адже вони нам не вороги.

Конкурс для батьків «Довідкове бюро» «Най – най … в Україні»:
1. Найвища гора в Україні (г. Говерла 2061м).
2. Найбільше море, що омиває Україну (Чорне море).
3. Найбільша річка України (р. Дніпро, 2201км, на Україні – 981км).
4. Найглибше озеро України (о. Свитязь на Волині).
5. Найстаріше дерево в Україні (дуб, 1300років, Рівненьська обл.).
6. Найвище дерево (модрина 54м, м.Рахів).
7. Найбільший звір (зубр. В Карпатах і на Волині, вага – більше 1 т.).
8. Найвищий птах (сірий журавель, вис. – 120см, вага 7 кг).

Підрахунок балів

Вчитель:
Збиваючи з шовкових трав   росу,
Задумайся, затамувавши подих;
Крім доброти, дарує нам природа
Себе й свою немеркнучу красу.
У таїні земної диво-вроди
Краса буття ніколи не вмира.
Заходьте в гості, в гості до її господи,
Лиш марно не топчіть її добра…
Сьогодні ви всі, успішно пройшли станції , виконали завдання, а також дізналися багато нового і цікавого про природу, і, я думаю, кожен з вас задумався над власним ставленням до неї.
Всі ми хочемо дихати свіжим повітрям, пити чисту воду, жити в екологічно чистому середовищі. Саме від цього залежить здоров’я кожної людини і всієї планети.
Давайте ж будемо її берегти! Всюди на кожному кроці, кожної хвилини свого життя! Іншого нам не дано.
Пам’ятайте: не земля належить нам, а ми належимо Землі. І завтрашній день її буде таким, яким ми його зробимо сьогодні!






Немає коментарів:

Дописати коментар